You are here:  >>> Artwork 

Canon KunStof

Gedurende enkele jaren was ik actief in het kader van CANON KUNSTOF: een kunstenaar in de klas.

Kunst is overal terug te vinden, of zou overal aanwezig kunnen zijn. Koken is kunst. Het design van een meubel ademt kunst. Maar niet iedereen hecht er evenveel belang aan, of is in staat om elke daad die men stelt, elk voorwerp dat men beroert en elk beeld dat men in zich opneemt, als kunst te laten inwerken. Nochtans zouden we in een andere wereld leven als men aan die dingen wel constant belang zou hechten. Omdat ons leven zo kort duurt, mag niets routine of 'gewoon' zijn. Kunst kan dus constante 'rebirthing' (renaissance) zijn voor de toeschouwer. Vandaar het enorme belang van kunstonderricht in het onderwijs. Maar de manier waarop dit gebeurt, dient natuurlijk aan te sluiten bij de leefwereld van de jongeren; de passie (en de worsteling) van de kunstenaar moet naar voren komen (en niet enkel maar feiten en data opsommen); de gevoelens van de jongeren en hun inzichten (over zichzelf, over anderen, over kunstwerken) dient gebruikt te worden en moet evolueren, zodat ze al snel zichzelf doorheen een kunstwerk kunnen inschatten. En dus vaststellen dat hun voorkeuren, hun gevoeligheden en hun analyserend vermogen van kunstwerken, evolueert.

 

Print this page Back